Saturday, September 27, 2014

AKU ALPA



Assalammualaikum,

hye blogger sekalian,

masa berdetik semakin jauh meninggalkan kita dibelakang, 

same goes with me, sangat lama aku tinggalkan blog ni untuk aku terus menaip,

bz tu memang ada dalam kamus pelajar macam aku,

tak kira bz dengan assignment, hangout with friend or senang cerita aku malas nak update blog ni,

tergerak hati nak buat entry hari ni,

dulu cita-cita nak jadi blogger yg berjaya boleh buat orang terhibur,

kongsi cerita untuk bagitau yang kita always right? nope bukan selalu betul tp kongsikan pendapat,

nak update benda2 latest bagi nampak menarik? politik, gossip artist, info2 sukan,

tapi semua tu aku xminat,

actually blog yang aku wujudkan selama ni hanya menurut hati dan follow peredaran zaman,

bak kata orang "orang nak buat tu, kau pun nak buat"

macam budak2 tapi itu hakikat kadang2 boleh menjadi minat,

blog ni sebenarnya aku wujudkan untuk aku tutup rasa sakit, rasa sedih, rasa stress,

lebih mudah tempat untuk aku luah isi hati yang tak pernah terluah,

susah nak kongsi pada orang sembang apa masalah kita hadap,

orang lain2, ada yang faham, ada yang memang xnak faham,

yang faham tu maybe pernah mengalami benda sama,

yang xfaham tu maybe malas nak ambil tahu,

jadi good listener bukanlah untuk kau beban diri kau, tapi nak ringankan beban yg dikongsi kat kau,

tak kisahlah masalah apa kau hadap even masalah dengan kawan-kawan, keluarga, sometime girlfriend, n masalah2 yang tak abis2 datang,

tapi aku, lama-lama hasrat tu padam sebab aku rasa tak baik sebab bila masalah kita buka dikhalayak ramai ia seperti membuka aib kita pada orang lain,

yelah umur da makin naik tipulah kematangan tu tak naik2,

semakin banyak masalah kita hadap makin cepatlah seseorang tu sampai tempoh kematangan dia,

tapi matang tu definisi untuk berfikir lebih baik, lebih waras, bila nak resolve semua masalah tu,

aku tak kata yang aku begitu matang untuk berfikir seperti orang dewasa,

tapi mampu lagi nak bezakan mana yang baik mana yang buruk,

just hasutan nafsu sendiri dan hasutan si setan yang buat kita sentiasa langgar apa yang baik untuk kita ikut,

bila nak buat rapat dengan orang kita kene lebih +Ve,

kadang2 keburukan kita orang lebih nampak dari benda baik yang kita buat,

tapi bila aku fikir untuk aku kene terima orang seadaanya, aku cuba utk always fikir tak ada manusia sempurna,

mungkin kau cantik, hensem, tapi perangai kau teruk xtw nak bagi contoh dan metafora apa,

mungkin kau kurang cantik hensem tapi sejuk bila pandang,

tapi orang mampu pandang luaran dan tidak dalaman,

dan mudah untuk orang judge kita macam mana kita pada pandangan mereka,

kadang2 boleh jd bad news bila disebar pada orang yang xkenal kita,

yg baik mungkin dalaman nya teruk, ya itu bukan bidang kuasa kita,

tapi itu urusannya dengan Allah, bukan dengan kita,

kita punya kerja buat baik pada orang, bukan buat musuh,

manusia boleh berubah, dan xsemestinya terus jahat sampai bertemu ilahi,

yang penting kita banyakkan doa padaNya sebab Dia lah yang Maha mendengar,

even kau niat dihati Dia mampu dengar,

slow2 kita pautkan hati kita padaNya,

ketenangan insyaallah datang dengan izinNya,

aku bukan ulama, bukan ustaz or orang yang kuat agama nya,

tapi aku try untuk menambah sedikit demi sedikit ilmu itu untuk aku bawa ke akhirat nanti,

even aku rasa ia tidak pernah cukup untuk aku selamat dan rasa senang untuk lepas dr azabNya,

entry ni kira entry random,

tak ada kaitan langsung dengan tajuk alpa lupa aku tu,

makin aku tekan huruf2 keyboard ni,makin banyak cerita2 yg aku nak kongsi,

aku bukan keyboard warrior yg tu memang 100% dipercayai,

aku luah dan luah tapi bukan luahan gossip berbaur kebencian,dengki takbur,dusta dan nista,ia hanya cebisan kata yang kadang2 satu perkongsian dan iktibar,

itu terpulang bagi pembaca2 yang bagi aku semakin pesat membangun dan lahir di alam ciber ni,

now ak rasa ok kot sampai sini untuk aku tamatkan entry ni,

nah sikit kata2 yang aku xtahu nak ungkapkan sebagai apa,

bukan pantun, hanya kata yang terlintas di balik minda ajaib aku,

bukan seperti pemuisi terkenal tersohor yang berbukit2 novel mampu dijual,

mungkin kata yang hanya sesuai untuk aku sisipkan buat pedoman utk diri,

atau buat pembaca yang sama punya rasa seperti empunya entry,

eh aku bukan novelis atau pemuisi nak tulis ayat atas ni,

ok nak tatap lah puas2,

                                                               Aku mungkin insan lemah,

                                                     terkadang aku alpa,

                                                             terkadang aku lupa,

                                                                    Allah itu peneman jiwa,
                                                           
                                                          dikala aku susah senang dan duka,

                                                                Setiap saat didengar tanpa lelah,

                                                    terkadang hanya diri yang penat lelah,

                                                               hanya diulik nikmat dunia semata,

                                                      akhirat abadi jauh dari mata,

                                                               tidak dihirau masa aku untuk ia,

                                                          tua hampir dekat dengan kita,

                                                                   muda jangan kau hirau,

                                                               maut tak kenal sesiapa,

                                                      kau bawa nanti hanya bekal didunia,

                                                       penentu engkau siksa atau bahagia,

                                                      yang sejak azali kau sudah dengar,

                                                 bahawa itu tugas kita sebagai hambaNya.

assalammualaikum sayonara~~~





No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...